Как настроить горный велосипед за 7 простых шагов

Uncategorized

Как настроить горный велосипед за 7 простых шагов

Настройте велосипед для большего комфорта и скорости

Независимо от того, получили ли вы только что новый велосипед или пользуетесь им уже много лет, это руководство должно дать вам несколько советов по настройке вашего велосипеда. горный велосипед.

Реклама

Такие технологии, как амортизационные вилки для горных велосипедов требует настройки в зависимости от множества факторов. На ход и ощущения велосипеда также влияют компоненты, начиная с вашего педали для горного велосипеда до вашего обувь для горного велосипеда.

Более того, в лучшие шины для горных велосипедов не смогут реализовать свой потенциал — им может не хватить сцепления с дорогой — если ваш велосипед не настроен соответствующим образом. Неправильная высота и угол наклона седла могут привести к тому, что даже лучшие колеса для горного велосипеда чувствовать себя неуверенно на спусках.

Именно по этой схеме я настраиваю тестовые велосипеды перед выездом на трассу. Не факт, что каждый сможет с первого раза настроить велосипед идеально, но это удобный контрольный список, который позволит большинству людей занять удобное положение без лишних хлопот.

Для получения более подробных инструкций вы можете посмотреть видеоролик ниже или прочитать статью.

Как настроить горный велосипед за 7 простых шагов

1. Установите высоту седла

Начните с установки высоты седла.
BikeRadar

Это может показаться очевидным, но высота седла имеет решающее значение для комфорта и слишком часто регулируется неправильно. Неправильная высота седла может привести к боли в коленях или бедрах и снижению мощности педалей.

Ознакомьтесь с нашим руководством как правильно подобрать высоту седла если вы не уверены.

Если у вас уже есть велосипед, на котором, как вы уверены, установлена правильная высота седла, измерьте расстояние от центра нижнего кронштейна до верха седла и перенесите это измерение на новый велосипед.

Для регулировки ослабьте зажим седла, покачайте подседельный штырь вверх или вниз, выровняйте седло по верхней трубе и снова затяните зажим.

Обратите внимание, что для компенсации разной мягкости седла, длины шатунов, выбора обуви и замши может потребоваться дополнительная регулировка высоты.

2. Установите угол наклона и положение седла

Most people find the ideal saddle angle is either horizontal or angled slightly nose-down. Although I see it all the time, I haven’t met anyone who has ridden with the nose pointing up and not breathed a sigh of relief once they angle it down a bit.

If your nose is pointed too far down, it can cause you to slide forwards and put more strain on your wrists to brace against the bar.

However, on full-suspension bikes, many riders prefer to point the nose steeply down to compensate for the change in angle as the rear suspension squats into its travel, particularly when climbing.

Learning how to adjust your mountain bike saddle angle allows you to experiment and find what works best for you.

It can also pay to adjust the fore-aft position of the saddle. Sliding it forwards will effectively steepen the seat tube angle, and so help the bike climb more eagerly with less front-wheel lift. On the other hand, slide it too far forward and the cockpit can feel cramped.

To adjust this with a twin-bolt seatpost, loosen the rear bolt (anti-clockwise) to angle the nose down or the front bolt to tilt it up. While the bolts are loose, slide the saddle forwards or backwards, if desired.

Next, tighten up the other bolt (clockwise) until the desired angle is reached, then tighten both bolts alternately until they’re torqued to the manufacturer’s seatpost recommendations – or tight enough to stop the saddle creaking.

3. Adjust the bar height

Handlebar height is a key adjustment that requires experimentation to find the right posture and weight distribution.

Raising it will allow you to get your weight back on steep descents, while enabling you to push the front wheel into holes and downslopes more effectively. Too high, though, and you’ll struggle to get enough weight over the front wheel on flat turns or steep climbs.

As a starting point for trail/enduro riding, try setting the grips so they’re roughly level with (or slightly below) the saddle when it’s at full pedalling height.

To change it, remove the top-cap bolt (anti-clockwise) and loosen the stem-clamp bolts enough to slide the stem off.

Swap spacers to below the stem to increase bar height or vice-versa. Refit the stem, tighten the top cap enough to stop any play, but not so tight as to make the headset stiff or creaky. Align the stem with the front wheel and tighten the stem bolts to the manufacturer’s specs.

4. Set the bar roll

Experiment with bar roll because it can really improve your on-bike position.
BikeRadar

Rolling the bar forwards in the stem, so the bar tips have more upsweep and less backsweep, can bring your elbows out and encourage your weight forwards into a more aggressive position. Rolling it back towards horizontal bar tips can help get your weight back on steep descents.

If you’re unsure, start with the bar tips pointing a few degrees up from horizontal. Loosen the top two stem faceplate bolts just enough to freely rotate the bar. Look at the bar horizontally and adjust until the tips are pointing just up from horizontal, then re-tighten to the stem maker’s specs.

5. Set the position of the brake levers

Loosen the brake lever clamp bolt (anti-clockwise) enough to freely slide the lever body along the bar.

You may also need to loosen any shifters or dropper-post remotes before you can move the brake lever to where it needs to be. Don’t worry about the other controls for now, the brakes are your priority.

With your hand in its natural position on the grip, find the position where your index finger sits comfortably on the outboard edge of the lever blade for maximum leverage.

Now tighten the clamp bolt just enough to hold the levers in place, but leave them loose enough to rotate on the bar.

Set the lever angle. There’s a lot of personal preference when it comes to lever angle, but I’d suggest starting with the lever blade about 30 degrees below horizontal.

When you’ve found a position you’re happy with, re-tighten the clamp bolt to the manufacturer’s specs.

Set the other lever symmetrically. You can measure the distance between the grip and the lever body to set the same horizontal position, and judge the angle by eye so it matches the first lever.

6. Set the position of the other controls

Next, fit the shifter(s) and dropper-post remote around the brakes by loosening the clamp bolts so you can slide the controls horizontally and rotate them on the bar.

With one hand on the grip in the riding position, adjust the shifter or remote with the other hand to find the most ergonomic position.

In the case of SRAM’s MatchMaker shifters, you can swap the T25 securing bolt with the 3mm grub screw to move the shifter inboard or outboard. For some bikes, you may have to swap the position of the shifter and brake lever to get the best position.

7. Set up your suspension

Мы сделали отдельный видеоролик с пояснениями. как настроить подвеску горного велосипеда. Он включает в себя настройку прогиба, скорости пружины и демпфирования отбоя.

Реклама

Здесь также показано, как проверить, достаточно ли сбалансирован и прогрессивен ваш мотоцикл. Это хорошая отправная точка, которая должна помочь вам настроить подвеску до того, как вы выедете на трассу.

Пожалуйста, включите JavaScript для просмотра

comments powered by Disqus.

Оцените статью
Добавить комментарий